CHRYSLER
CHRYSLER
Wegens enorme financiële problemen besloot Chrysler in 1978 de Europese tak te verkopen, om zich zo beter op de activiteiten in de Verenigde Staten te kunnen concentreren. Op 10 mei 1978 werd Chrysler Europe, inclusief schulden en de sterk verliesgevende Britse fabrieken, voor het symbolische bedrag van 1 Amerikaanse dollar verkocht aan PSA, het moederbedrijf van Peugeot en Citroën. PSA doopte op 10 juli 1979 de Chrysler Europe-organisatie om in Talbot, een Brits-Franse naam uit de Simca-boedel die was overgenomen van Chrysler. Per 1 januari 1980 werd ook de merknaam Simca gewijzigd in Talbot. De dealerschappen van Peugeot en de voormalige Chrysler-Simca-dealers werden samengevoegd tot Peugeot-Talbot-dealers.
De voormalige Simca-fabriek van Chrysler France te Poissy ging aanvankelijk verder met de fabricage van Simca-modellen, waaronder de Simca Horizon, Simca 1100 en Simca 1307, die spoedig werden geproduceerd onder de naam Talbot. Nieuwe Talbotmodellen, waarvan het ontwerp nog uit de Chrysler-tijd stamde, werden geïntroduceerd: Talbot Solara en Talbot Tagora. Omdat het merk Talbot commercieel geen succes was werd het in 1985 opgeheven. Daarna werden in de fabriek te Poissy Peugeots gebouwd zoals de Peugeot 309 (oorspronkelijk een Talbot-ontwerp), Peugeot 306 en Peugeot 206. Thans rollen de Peugeot 1007 en Peugeot 207 er van de band.
Bron:
Talbot Horizon
Chrysler 180
Chrysler Europe voor 1 Am. dollar verkocht aan PSA.
PSA verkocht het aandeel in Matra Automobiles, dat sinds eind 1979 hun auto's niet meer als Matra-Simca, maar als Talbot-Matra op de markt bracht, in 1983 aan Renault,[4] die sinds eind 1982 met Matra aan het ontwerp van de Renault Espace werkte.

Chrysler Simca 1309 SX